Så er vi her igen, det har ikke været ment at komme på nettet,

men her er lidt fra syden.

Søndag kl. 7.45 sejlede vi videre.

Da vi kom til den første sluse, et par min i 8, var der ikke lys i signalerne, så vi ventede et par min, men ingen ting skete, så vi smed krogen på 2,5m vand, og spiste morgenmad. Da kl. var 9 skete der heller ikke noget, hvad så, men 4 min over åbnede slusen, det er jo søndag.

Efter et par timer, drejede vi fra La Meuse og ind på Canal des Ardennes.

Jeg var ikke helt klar over hvor vi var, men vi kunne ikke være sejlet forkert, efter en halv times tid, var jeg med igen, og alt var ok.

Da vi ankom til Le Chesne ,havde vi besejret 8 sluser den dag.

I Le Chesne mødte vi den danske båd Sunset, som vi havde fulgtes lidt med før, men vi troede ikke at vi skulle se dem mere. Besætningen på Sunset er Kirsten og Peter fra Ålborg, på ca. 60+ år.

Sunset.                     Sunset og os i en sluse.

Vi fik os lige en fortøjningsøl, og lidt snak, og fandt ud af at vi ville følges sammen et par dag. Det er en rigtig god ide, da hun er pensioneret fransklærer.

Vi møder ikke mange baderum, så vi har installeret bad ombord.

Alternativ bad.         Sunset bagfra.

Vi har nu været af sted et måned, jeg syntes der er sket meget på den måned, og alt går vel ombord.

Mandag blev rekordernes dag.

Vi sejlede fra Le Chesne kl. 0745 sammen med Sunset, hen til den første sluse der lå 2 km. fra byen.

Men der var igen ikke lys i signalerne, så ventede vi til kl. 8 men ingen ting skete. Op og ringe til VNF, godt at have en fransklærer med.

Det viste sig at de først åbnede kl. 9, og så på en mandag, så værsgo at vente en time IGEN.

Kl. 9 åbnede slusen, og vi gik igennem den, og så manglede vi bare 27 sluser den dag, for komme til Attigny, som kun lå 13 km. væk.

Vi blev sluset nedad den dag.

Det var skyfrit og 30 grader. Vi fik 36 grader i kahytten, og jeg blev solbrændt, så man kan se jeg har haft selvoppustelig vest på.

Vi var godt brugte da vi kom til Attigny, af varme og sluser.

Vi slog så 3 rekorder, flest sluser, 28 stk., og kortest distance på 13 km. og 36 grader i kahytten.

Tirsdag stod vi så op til lidt regnvejr, noget af en vejr forandring.

Vi sejlede fra Attigny til Rethel, hvor der kun var 4 sluser og 19 km.

I en af sluserne fik jeg trukket i den røde stang, så slusen gik i rød, det var ikke så godt, for vi måtte ringe til VNF, godt vi har vores fransklærer med, de kom og jeg fik ikke det store smil fra VNF-manden, og resten af dagen blev jeg mobbet, nu ikke røre den røde, det gør jeg så aldrig mere.

I Rethel var der dusch og el. så det er bare luksus.

Den gik i rød.øv             Vores baderum.

Vejret blev bedre i løbet af dag men ingen sol, det ok, for vi er lidt røde.

Vi afleverede vores fjernbetjening i går i første sluse, men de er stadig

automatiske, nu skal man bare dreje på en stang, der hænger ud over vandet lige før slusen.

Stang til sluserne.       En sluse gør klar.

Onsdag videre fra Rethel og til Berry-au-Bac, igennem 7 sluser.

Der var hverken bad eller el.

De steder vi lægger ind til nu er ikke havne men, bare kaj pladser.

Jeg fik spist en agurk der ikke var hel ny, så det gav noget rigtig tynd afføring, så jeg skulle ikke så langt væk fra lokumet, det var ok næste dag.

Torsdag sagde vi farvel til Sunset, for de skulle ligeud og vi ville nedad, for vi skulle møde min morar og far i Reims.

Vi gik fra Berry-au-Bac og igennem 9 sluser (opad) så var vi i Reims, der var to kaj pladser i Reims, nr. 2 så bedst ud på kortet så den ville vi til.

Da vi sejlede igennem Reims ,så vi de ikke helt unge stå på en pram, vi sagde hej og sagde at vil ville sejle igennem den næste sluse og ligge os der, da vi kom igennem slusen var der ingen havn, og vi var kommet ind i 3 automatiske sluser, så vi måtte igennem de næste 2 før vi kunne vende om, så det blev til 16 sluser den dag.

Når men vi fik os lagt ind og de ikke helt så unge, kom ombord, stor gensyns glæde, også for Jackie, den blev lidt forvirret, over at der var nogen den kendte.

Her var bad og el. + vaskemaskine, så det var ok.

Fredag blev en over ligger dag, for det var min fars fødselsdag, han ville give mad, det ville vi ikke gå glip af.

Far har fødselsdag.

Vi var oppe og se Cathedral Reims Notre-Dame, et imponerende bygningsværk.

Cathedral              + fars hovde.

Om aften var vi så ude og spises, jeg prøvede fisk igen, ikke så heldigt, meget let stegt lakse-kotelet, men sådan skulle det være, de ikke helt så unge fik tatar med pomfritter, det havde de ikke regnet med, men det var ok.

Vi tog afsked sammen aften, da vi skulle videre næste morgen.

Lørdag tog vi af sted kl.8, men sluserne åbnede først kl.9, så en times ventetid.

Vi gik igennem 7 sluser, så kom vi til en tunnel der var 2302m lang. Vi måtte vente en halv time ,for der var lige gået en igennem.

Men så blev det vores tur, der var dejligt køligt, for solen bagte den dag,

Lena var ikke helt glad for tunnelen, der var lys i tunnelen, så det gik godt, og vi kom ud i varmen igen.

Turen tog cirka 45 min. for vi måtte ikke sejle ret hurtigt, da lyset ellers ville blive slukket, og så ville Lena da blive helt panikslagen.

Indgang til tunel.        Inde i tunel.

Bagfra.                       Tunelvægge.

7 sluser mere og vi var i Conde-sur-Marne .Der var meget lavt i havnen, “det var en havn“, der kom en og hjalp med at trække os ind til broen.

Det gør ikke så meget, at vi står på grund, for vandstanden er altid den samme i kanalerne, så det bliver ikke lavere, ellers kunne jeg godt have mine bekymringer. Lige da vi havde fået lagt os til ,begyndte det at tordne og lyne, så der blev lukket ned i sidste øjeblik. Der var el, en god ting ,men ingen bad. Øv

Vi blev enige om at droppe Paris, for det ville tage ca. 3 uger at gå til Paris og tilbage til den by vi nu lå i.

Vi mente at turen hjemad ville blive for stresset ,hvis vi tog Paris med.

En lidt hård beslutning ,men det er ok. For nu kan vi tage det stille og roligt.

Vores vestligste punkt blev så Berry-au-Bac på position E 03/54/190.

Vi mangler stadig vores sydligste punkt.

Søndag. Jeg kunne nemt bakke ud, og vi gik fra Conde-sur-Marne og til Vitry-le-Francois ,igennem 10 sluser (opad).

Der var heller ikke meget vand havnen, så vi stod på bunden igen.

Strøm måtte vi låne af en anden båd, da de andre stikkontakter var slukket, men vi fik lige til køleren, så det gik, ingen bad. Øv igen.

Mandag. Foran os lå nu en strækning på 131,4 km. og 97 sluser, ja 97.

Efter 3km. kom den første, vi fik 18 sluser (opad) den dag. De var automatiske med følere.

Vi lagde os ind et sted, hvor der lå et par andre, men der var ingen faciliteter. Byen hed Pargny-sur-Saulx.

Så nu er det et stykke tid siden vi har fået et dusch, så det er alternativ vask.

Jackie skulle hoppe fra borde, ved et tissestop, så ramte den rækværket og knækkede en klo, så nu er der åbent ind til det bare kød, men piber gør den ikke, og det ser ikke slemt ud, så det går nok.

Tirsdag lagde vi fra kl. 7, for vi ville tage nogle sluser.

Vi har nu fået en fjernbetjening udleveret, en mere moderne en.

Frokost i det grønne.   Der er mistelteen

mange steder.

Vi har ikke noget rigtigt godt kort over denne kanal, så vi er ikke helt sikker på hvornår der kommer et liggested, men vi ville bare blive ved til kl.18 hvor sluserne lukker, men kl. 1730 lå der en på venstre side. Så ind i den.

Det var heldigt.

Den hedder Ligny-en-Barrois.

Det blev en ny rekord 30 sluser (opad). Der er el. og vand, så det er ok. Vi kan se ind i et rum, der ligner et dusch rum.

Vi tog bad i cockpittet.

Onsdag: vi tager en overliggerdag i dag, og håber der kommer en og forlanger penge, og giver os en nøgle til dusch rummet, men nu må vi se.

Nu slutter jeg for denne gang, jeg håber ikke det vare så længe før jeg kan komme til at skrive igen

Mange tak for hilsener, det pænt af jer. Tak.

MVH. Malik og dens besætning.