Så er der lige et nyt brev.

Da vi skulle gå fra Schweich søndag morgen, kunne jeg næsten ikke komme fri, da der ikke var ret meget vand. Jeg måtte sejle lidt frem og tilbage, så jeg kunne lave et spor med kølen. Det er godt at have bovpropellen for at holde båden lige, så den ikke kører fra side til side. Nå, men vi kom fri, og så til Wintrich.

Vi gik igennem en sluse. Det var det hårdeste blæsevejr vi har oplevet, det var så der var bølger på floden, og det regnede sørme også lidt.

Da vi var kommet igennem slusen, og sejlet 10km. lå der en smuk lille havn som ikke var på kortet, så ind der. Byen hedder Neumagen-Dhron og det er den smukkeste lille by, og så var der vin festival, så vi fik smagt et par mosel vine, ikke værst.

Vi er tog os en overligger i den flotte by.

Havne kontoret er en pram, så når det bliver højvandet, så flyder pramen bare.

Mandag var en overligger dag, vi var rundt i

byen og handle lidt ind.

Mosel er en utrolig flot flod, med vinmarker, små smukke byer lige ned til floden, og den snor sig rigtig meget, og så har vi med strøms så det kan næsten ikke være bedre, måske lige vejret.

Vi har nu sejlet 2051 km.

Tirsdag gik vi fra, og til Traben-Trarbach, to sluser, og ind i havnen, der lå vi lige ved baren, kan det være bedre.?

Onsdag til Cochem, hele 3 sluser.

Det er godt nok en rigtig turist by, der var tysk støvle-stamp musik næsten hele natten, og et rigtig tornerose slot på toppe af bjerget.

Torsdag til Broden-bach, 1 sluse.

På vejen måtte vi ligge ind til en pram et sted, for vi kunne kun se 20m frem. Vi fik torden / skybrud, et af de kraftige, så bare ind et sted og ride den af, efter en lille time kunne vi se noget igen, så videre til

Broden-bach, en hyggelig by.

Vi har vores helt egen landgang.

Ingen bad her på anden dagen, vi håber at vi får et i morgen.

Det var skt. Hans men det fejrer de ikke her nede, men vi fik god mad og vin.

Fredag til Koblens, 1 sluse.

Det er den sidste by inden Rhinen. Så nu er det slut med Mosel-floden, det er synd for den er ganske flot, det gjorde ikke noget den først stoppede lige ved Strøby st.

Nu er der blevet gjort søklar, for vi kan godt huske sidst vi var på Rhinen.

Vi har fået et rigtig bad, jubiii.

Vi skrives ved senere MALIK..

Her er så et lille brev, da det er et stykke tid siden.

Jeg havde en lille episode da vi lå i Cochem. Vi var oppe og handle, og jeg købte 3 6-packs af forskellige slags øl. Da vi så kom ombord, skulle jeg selvfølgelig have en, det var en malt øl, hvilke jeg viste, men hvad jeg ikke havde set, var at den var alkoholfri og smagte derefter, nå fat i en anden den smagte bedre, men den var også alkoholfri, den tredje 6-pack var ok. Så jeg stillede 10 alkoholfrie øl ved skraldespanden, så må vi da håbe der er nogen der bliver glade, Lena smilede meget bredt den dag.

Nå tilbage til turen.

Da jeg havde sendt sidste gang, gik jeg lige ind for at se på vejret, for næste dag. Det så godt ud, først regn ved 18 tiden.

Lørdag morgen.

Vi tog en sluse, og så lå Rhinen foran os. 100 m før Rhinen begyndte det at regne og det gjorde det hele dagen, til en time efter vi havde lagt os til.

Nå, vi kom ud på Rhinen. Den var helt rolig, ingen trafik, men god medstrøms, vi røg med det samme op på 18,2km/t. hvor vi normalt ligger på 10,3km/t. Sådan gik det i en halv time, så kom der modtrafik og de lavede temmelig store kølbølger, så nu var vi på den Rhin, som vi kunne huske fra sidst.

Efter ca 100km. kom vi til Køln. Vi kikkede efter den havn som vi ville ind i, men kunne ikke se den. Efter et par km. viste vi godt at vi var sejlet for langt, der var et havne hul så der sejlede vi ind, for lige at find ud af hvad vi nu gjorde. Vi blev enige om at sejle tilbage og se efter havnen, vi kom ud i Rhinen igen og gik modstrøms ca. 4,5km/t. efter en halv time fandt vi ud af at det gad vi ikke, så vi gik rundt igen og farten steg til 17km/t. vi gik videre ned af Rhinen.

Vi havde nu sejlede i 7 timer og hunden skulle vel også ind og tisse, der kom en meget lille havn helt ud til Rhinen, der gik vi ind, vi lå meget uroligt, men op og få tisse med hunden, det viste sig at havnen var låst af, så vi kunne ikke komme ind og tisse med hunden, så den måtte holde sig.

Vi lagde fra og sejlede en times tid og fandt så en dejlig havn, som hedder Wuppertal-Hitdorf. Vi havde sejlede 128km. og var meget glade for at komme i havn efter det regnvejr.

Der har været højvande helt op til toppen af de pæle i 1983

Søndag. Hvad er nu det, det regner ikke, skal det lykkes at sejle i ikke regnvejr. Vi er ret sikker på at det begynder, når vi når de 100m før vi kommer ud i Rhinen.

Det var tørvejr hele dagen, det var lige før det var behageligt at sejle på Rhinen, man kan ligesom se noget når det ikke regner.

Efter omkring 80km. drejede vi fra Rhinen, og ind på Rhin-Herne-Kanal, sikken en ro der kom i båden, øllen og kaffen kunne stå af sig selv.

Ikke så køn industri på Rhinen.

Da vi sejlede ud på Rhinen stod min højde måler på 69m og da vi sejlede fra, stod den på 23m, så vi fladet 47m på lidt over 200km.

Der kom hurtig en sluse og lige efter den en sød lille havn ved navn Oberhausen, så ind der. Det var lige før vi fortrød, for der var en havnefoged som var usandsynlig snakkesaglig, men det gik.

Mandag, der var sol fra morgenstunden, den blev ved hele dagen, med temp. op til næsten 40grader.

Vi gik fra Oberhausen, og gennem 3 sluser og lige ind i en fin havn der hedder Castrop-Rauxel, hvor vi svedte tran hele dagen og natten med.

Så sluser vi op til tysk klassisk-musik 16m.

I Castrop-Rauxel mødte vi et par drenge, som vi før havde mødt ,før vi gik ud på Rhinen. De var ved at sejle en sejlbåd hjem fra Grækenland og til Køge. Der var en i langtursejlernes klub, der skulle have sejlet en båd

hjem fra Grækenland, hvor han havde købt den. De havde så mailet til ham, at det ville de da gerne, så det var de i gang med nu.

Tirsdag gik vi til Datteln, for at hæve penge, for man kan ikke regne med, at man kan bruge sit kort alle steder. Datteln var der, jeg fik min fisk, det har jeg ikke glemt.

Kaffemøllen på tysk

Vi gik fra og kom nu ind på Dortmund-Ems-Kanal, det sidste stykke hjem er noget vi har sejlet på før

Vi gik til Senden, en lille hyggelig havn. Der var en havnefoged der syndes at vi skulle komme op og få en øl, så det gjorde vi, jeg gav en, og så skulle vi lige pludselig have mange, så på et tidspunkt måtte vi stikke af, for at det ikke skulle gå helt amok.

Onsdag gik vi til en havn der hedder Fruestrup, en ret stor havn i kanal øjemed. Der var vi oppe og spise, der var en tjener der snakkede så højt og meget ,at man ikke fik et ord indført, men sjovt var det.

Torsdag gik vi videre op ad Dortmund-Ems-Kanalen, og drejet ind på Mittellandkanalen, og ind i en havn ved navn Recke. Vi prøver at vælge de havne som vi ikke har været i.

Fredag tog vi til Mindener, en havn vi har været i før, vi er taget her til for de har jo net, og så kan jeg jo få sendt lidt.

Så det vil jeg gøre nu.

Det er også den køneste havnefogde jeg har set, det gør kun havnen bedre.

Ha det godt til vi ses.

Ps. jeg har været inde og se på GPS-eren der er 414km. hjem til strøby St. hvis man er en fugl...