Hej, så er det sidste gang jeg skriver på siden.

Vi gik fra Mølln fredag og tog de sidste 3 sluser, men hovsa der var lige 2 mere, nå men dem tog vi også. Det var lidt med vemod for mig at tage den sidste, for det havde jo været vores første sluse, for lidt over et par mdr. siden. Lena var ikke lige så vemodig.

Da vi lå i den sidste var der nogle danskere der skulle igennem deres første sluse, så de stod og så hvordan os professionelle gjorde.

Vi snakkede lidt med dem, og sagde at det er ikke så slemt.

Nå, men vi kom igennem og gik til Lübeck, lagde og ind og gik op og spiste frokost, det var også her vi lå, da vi gik på grund første gang, men denne gang gik det fint.

Vi gik fra Lübeck efter den gode frokost og videre til Travemynde. Vi fandt en god plads og gik i havn. Vi var oppe og kikke lidt på byen, og så tilbage til båden.

Jeg gik på nettet med meget møje og besvær, og fik set vejret, det så ikke godt ud til dagen efter, så vi snakkede om at tage en natsejlads og gå til Gedser med det samme, for vejret om natten ville blive fint, vi havde betalt havne penge.

Beslutningen blev, at vi sejlede med det samme, så op og bytte nogle bade-mønter, lidt vand på og så af sted kl.2030.

Det blev en hård tur, for vi havde været tidligt oppe, og nu skulle vi være oppe hele natten. Der er 55 mil. til Gedser vi ville helst til Ny. Købing Falster, så det gik vi efter.

Det blev en lang nat, men med godt vejr, ikke helt den vindretning som de havde lovet, men det gik.

Vi gik ind i Gedser for vi var godt nok trætte, kl. var 0615, og så lige på hovedet i seng. Efter 1,5 time kom havne fogeden og bankede på, jeg råbte at vi lige var kommet ind og nu sov vi altså og at vi nok skulle komme op og betale senere, og så lidt mere søvn, til kl. 12, hvor vi stod op og fik lidt morgenmad og sejlede vi videre.

Jeg gik ikke op og betalte, for jeg syntes at de skyldte os 60kr. fra sidst hvor vi var her, hvor Lena ville vaske tøj, men maskinen virket ikke, men pengene blev spidst, så jeg sejlede med god samvittighed.

Vi gik til Ny. Købing Falster og ind der. Så op og spise frokost. Det er lidt mærkeligt, at nu kan man læse og forstå hvad der bliver sagt, og på menukortet, ved man hvad man bestiller så man ikke får nogle sjove ting.

Søndag gik vi til Vordingborg, og ind der.

Vi ville blive der til tirsdag, for der var festuge, og der var noget musik jeg gerne ville høre mandag aften.

Men da vi havde spidst morgenmad mandag morgen, kunne vi mærke vi gerne ville hjem, vi var ved at være lidt mætte af at sejle, det er nok fordi vi er ved at være hjemme.

Så vi smed fortøjningerne og sat kursen hjemad.

Da vi rundet Stevns ringede jeg til genboen Vagn, og spurte ham om han ville sejle ud med jollen og hente os, når vi havde smidt krogen, det ville han selvfølgelig godt så mandag den 11/7-2011 kl.1652 smed vi krogen og var hjemme.

Vagn var der i jolle, det var helt rart at se nogen man kender. Vi fyldte lige det mest nødvendige i jollen og sejlede i land.

Det var rart at se huset igen, jeg tror også hunden blev glad for at se haven igen.

Tirsdag pumpede jeg gummibåden op og sejlede ude til båden og sejlede den til Køge, så nu var den også hjemme. Naboen kom og kørte mig hjem, senere tog vi bilen og kørte ud og tømte båden for tøj osv.

Nu er turen så slut, det har været en rigtig god tur, men den har været lidt for lang hvad distance angår.

Skal der være en næste gang vil jeg ikke sejle så langt, men blive i et område, eks. kun Holland.

Vi har sejlet 2745 km. På kanalerne

I alt har vi sejlet 3255 km. eller sagt mere maritimsk 1757 sømil.

Vi er blevet sluset 278 gange.

Fået åbenet 7 broer for os.

Jeg har brugt ca. 800 L diesel.

Havne penge har været ca. 70 - 100 kr. i døgnet.

Det er billigere at gå ud og spise og handle end herhjemme.

Vi har kun mødt flinke og hjælpsomme folk.

Jeg vil hermed sige tak til dem der har vist interesse og har læst hjemmesiden.

En sidste hilsen fra Allan + Lena + Jackie, Malik`s besætning.