Så er vi af sted, vi tog ud i båden fredag kl. ca 16 for at, rydde op og stuve af vejen.

Lørdag kl. 0400 ringede vækkeuret, op og lufte hunden kaffe over, og så af sted kl. præcis 0439. Jeg sejlede og Lena sov videre.

Vandet var ikke helt fladt så det vippede lidt, men efter et par timer begyndte vi at runde Stevns og fik bølgen mere ind bag fra, så det blev mere roligt, vi gik ind i Rødvig og spiste morgenmad og så videre til Kalvehave, hvor vi blev for natten.

Tidlig søndag morgen gik vi til Gedser, med et lille hundetissestop på Madsnesø, og så en lang tur til Gedser i flot vejr.

I Gedser måtte vi ta` en overliggerdag for vejret var ikke særlig godt, det blæste og var skide koldt, vi så på vejr hele tiden, det så ud som om vi skulle blive her i kedelige Gedser i mange dage, men om aften så det ud til bliv godt om morgen og lidt op ad

dagen.

Så tirsdag morgen kl. 0400 ringede vækkeuret igen, og så af sted.

Flot vejr, lidt bølger den første time, men ellers rigtig smukt vejr resten af Østersøen. Efter 9t timer så anløb vi Travemynde, og lena var glad, da Østersøen havde vist sig fra den rigtige flotte side.

Tyskland travemynde

Vi lagde os i Travemynde og gik op på havnekontoret for at betale, men vi fik lidt af et chok, det lød som om at det kostede 40 euro, så vi talte om at sejle videre. Men så spurgte jeg en tysker hvad han mente at det kostede at ligge der, sådan ca. 15 euro, ikke 40 sagde jeg, nej nej, så vi gik op og betalte 14,20 euro, så der lærte vi at forstå de tyske tal.

Champagne i Travemynde

Næste morgen sejlede vi videre. Den første time,

var det en`stor havn.

MEN så begyndte Elbe-Lubeck-kanal, den er godt nok flot.

Det er som at sejle i trykkevælde å, efter en time kom vi til Lübeck.

Der lagde vi os ind midt i byen, et smukt sted, og gik på grund for første gang, men nok ikke sidste gang. Jeg kunne nemt bakke tilbage, og så et par meter længere frem, så lå vi til, op og handle, og så videre. Så nu bliver det spændende, for nu kommer den første sluse. Vi ville holde vores plan og gå op og se hvordan de andre gør. Vi lagde os ind, men der var ikke nogen der skulle sluses, så vi gik og kikkede lidt på slusen, og snakkede om hvordan vi skulle gøre. Så kom slusemanden, og vi fortalte ham at det var vores første sluse. Han gav udtryk for at det var nemt, så vi gik tilbage og sejlede ind i slusen og fortøjede. Så begyndte den at lukke, vi var spændte, vandet begyndte at komme ind, og uden det store var vi løftet 1,2m og kunne sejle ud. Vi mente at han nok var lidt forsigtig med at lukke vand ind.

Vores første slusning

En halv time efter kom den næste sluse, vi sejlede ind og blev sluset 2.5m op, piece of cake.

Slusning                     Oppe

Vi tog 5 sluser den dag 4.2m var det højeste i alt 11,7m.

Vi kom til Mölln, hvor vi gik ind og overnattede for 10 euro, et smukt sted.

Det minder om arbejde

En sejlerbums af rang

Næste formiddag, torsdag, sejlede vi videre til Lauenburg og spiste frokost og hundetisset og videre ud i Elben i ca. en 1/2t. og ned af Elben-Seiten-Kanal ned til det stor hejseværk.

Det store hejseværk    Dansk båd Vilma

Venter på slusen.

Der skulle vi hejses 38m. men da vi kom der ned lå der en dansk båd (vilma) vi sejlede hen til dem og sagde hej, de sagde at vi først kunne komme igennem kl. 1700 og kl. var nu 1500, så vi lagde os ind og ventede.

Da kl. var 1900, kaldte jeg slusen op for at høre hvornår vi kunne komme igennem, de sagde mandag

kl. 0800. Vi gloede på hinanden og tænkte: hvad gør vi nu, vente der i 4 dage ville vi ikke, så vi ville sejle tilbage til Lauenburg og så til Hamburg og bruge et par dage der, så vi startede op og sejlede tilbage til Lauenburg og overnattede.

Næste dag, fredag, sejlede vi til Hamburg. Lige da vi nåede Hamburg, slap mit kanal kort op, men vi tænkte, det går nok.

I Hamburg havn begyndte tidevandet at vende, så vi fik nogle rigtig store krapsøer, og en lystbådehavn kunne vi ikke finde. Så vi vendte om, og ville gå tilbage til en lille havn vi havde set. Vi gik ind i sidekanalen til havnen, men vi kunne godt se at der ikke var vand nok, så gik vi videre tilbage til anden havn. Den havde en sluse, så vi mente nok at der var vand nok. Men på vej hen til slusen, forsvandt vanddybden og til sidst havde vi kun 0,9m. Men vi gik stadig frem igennem noget meget løst mudder. Der var stadig et stykke vej hen til slusen, så vi måtte vende om, endnu en gang. Så hen til den tredje havn, der var også lavt, men vi kom ind. Det var vi glade for, for nu var vi ved at være lidt trætte, og hunden skulle tisse. Det var så vores Hamburg tur for denne gang. Lørdag formiddag gik vi tilbage til Lauenburg, og der fandt jeg en Internet cafe, så jeg vil op og sende lidt til hjemmesiden, men de havde ikke det rigtige styre system, så det blev ikke til noget øv,,,, søndag aften sejler vi ned til det store hejseværk for at vente til mandag morgen kl.0800. hvor vi skulle igennem. Vi stod op kl. 0700. og var klar, men ingen ting skete, efter et par timer fik vi at vide at kl. 1600, kunne vi komme igennem, men der skete heller ikke noget.

En beborer ved slusen     En dansk båd mere

Vi begyndte at blive lidt deprimerede. Vi ville lige lave noget mad og så gå tilbage til Lauenburg, for vi havde ingen strøm tilbage. kl.21 startede vi op og sagde farvel til de andre. Lige da vi var kommet fra kaj, så jeg mig tilbage og så at der var gået en af de store ind i slusen, så blev der vendt rundt. Kl. 2230 blev vi sluset igennem, humøret steg mange grader, for vi havde ventet i 5 dage på det her.

Jeg fik en ridse på bagbord side, men det går nok, vi kom de 38m. op. Det var blevet godt mørkt, og vi havde 1 time til der hvor vi gerne ville nå til, til køjs ved 0030. tiden.

Tirsdag morgen videre.

23 meters forskel

En sluse hvor vi skulle sluses 23m op det gik som hans i grete, og så var Elben-Seiten-Kanal forbi, og det blev mittellandkanalen. Vi gik ind i en lille smuk havn ,godt sted troede vi, der var lavt, så vi måtte igennem mudder for at komme til kajen. Den var meget urolig. Hver gang der kom en af de store forbi lige udenfor, lå vi og sled i fortøjningerne.

Lena fik vasket, så hun var glad.

Onsdag videre mod Hannover, hvor der kun var en sluse, hvor vi skulle 14m ned, så vi tænkte, det går som en leg, vi kom ind og det så godt ud, vi begyndte at sluse ned. Så da vi havde sluset ca. 3m kom der en stor repo frem en halv meter bag røven, jeg var noget rystet, kommer der flere eller hvad, det gjorde der heldigvis ikke, da vi sejlede ud så vi at der var en gul afmærkning, som man skal ligge foran, så det gør vi fremover.

Vi kom til Hannover, hvor der også var lavt i havnen, så der stod vi også på bunden.

I dag torsdag, skulle vi lige over og tanke. Vi måtte vente på en nordmand som lå før os, han tog lige 400 l. så min 50 l. var ikke meget. Vi ligger nu i en havn, som ikke er på mit kort, men de har trådløs internet, så jeg vil nu prøve at sende igen.

Her hejste de det danske flag det er det lille slidte ude til venstre.

Konklusion :

De to første uger er gået godt, men det går ikke helt efter den plan man sætter sig for.

Det har ikke været ment at komme på nettet