Så er jeg her igen, det lykkedes at sende, så jeg håber at i læser det.

Fredag morgen sejlede vi videre ned af Mittellandkanalen ud i Dortmund-Ems-Kanal og ned af den.

Under hver bro kan man se,

hvor langt der er til

flodens udløb.

Vi kunne ikke finde nogen havn, så vi måtte ligge os ved et bolværk. Det gik fint.

Lørdag videre ned af Dortmund-Ems-Kanal, ned til Münster, hvor vi ville holde weekend, men ingen havn igen, vi var noget skuffet, nå, men videre ØV.

Lidt videre, der var en havn, men kun en halv meter vand igen ØV.

Lidt videre, der var også en havn, op ad en sidekanal, ikke meget vand, men det gik. Med meget langsomt fart.

Der var ikke meget at komme efter, Lena fik vasket hår og vi fik lidt vand på. Og så vi videre til Datteln, for de må da have en god havn, men ak nej ingen havn, kun en lille flydebro med ingen el.

Nå, der måtte det blive, for madsituationen var ved at være lidt lav.

Vi lagde til og en tur op i byen, en hyggelig by, hvor der var marked og tivoli, og vi handlede ind.

Om aften gik vi ud og spiste på en restaurant, hvor jeg bestilte en fisk, noget overrasket var jeg, da jeg fik en stegt sild i eddike med brasede kartofler til, ikke lige min hof ret, lidt fik jeg da at spise.

Et par svensker der er på

vej den anden vej.

Søndag drejede vi ned af Wesel-Datteln-Kanal igennem to sluser, og ind i en havn, hvor der var strøm vand og et bad, endelig. Jeg skulle ikke have fisk denne gang, men puttenbryst som er kyllingebryst, og det var godt.

Mandag, var heldags regn men så fik Lena afprøvet sit nye dyre regnsæt.

Da vi gik fra havnen kl.0800 kom der en flodpram forbi, skide godt, så kan vi følges med den gennem sluserne, for de har første ret, men den sejlede kun 7km/t. Nå, men vi måtte blive bag den gennem to sluser, så kom der heldigvis en der sejlede lidt hurtigere, men den kunne vi ikke følge med, så ved den næste sluse, måtte vi vendte på den langsomme. Og så måtte vi ligge bag den til den næste sluse, hvor det viste sig at den ikke skulle igennem, så der blev vi sluset igennem alene, ikke nogen rigtig god dag, men den skulle vise sig at blive meget værre.

Efter den sidste sluse, gik vi ud i Rhinen, vi skulle medstrøms, men der var godt nok meget trafik, og køl-bølger på næsten en meters højde, det var vi ikke helt klar til, så tingene begyndte at vælte rundt i båden. Nå, men vi begyndte at få situationen under kontrol, og vi for af sted med 16km/t, og jeg vidste at der kom en havn i Wessel om en time. Så vi drejede ind i den sidekanal hvor den lå, og gik på grund. Jeg har heldigvis lært at gå langsomt ind i sidekanaler, så vi kunne bakke af igen.

Hvad nu? jeg vidste ikke hvor den næste havn var, og ud i Rhinen tiltalte os ikke, men ud måtte vi, og videre. Efter en time, så vi en havn mere, men ingen vand. Videre til Emmerich, der var en havn som ikke var for lystbåde, men vi var noget mørbanket, så vi lage os ind et sted hvor det ikke så så ulovligt ud. Wasserpolitiet lå lige ved siden af, så jeg gik over og spurgte om vi måtte ligge der, eller om de kunne foreslå en anden havn. En anden havn kunne de ikke foreslå med vores dybdegang, som ellers kun er på 1.40m. De vidste ikke om vi måtte ligge der. Så vi blev der, for vi havde fået mere end nok for den dag for kl. var 2130.

Tirsdag ud på Rhinen igen, men mere forberedte end i går. Vi vil gå til Nijmegen, inde i Holland, vi opdagede slet ikke at vi krydsede grænsen.

Der var ca. to timer til Nijmegen og det gik nogenlunde.

Vi kunne ikke se nogen havn, men der var en indsejling, så ind der, bang så stod vi på grund igen igen, det var så snuden løftede sig, men hurtig bak og fri igen. Igen videre, og så ind i kanalen , Maas-Waalkan, og igennem en sluse. Det var rart at komme ind på kanalen igen.

Der var en havn men kun med industri, så videre ned af kanalen.

Så kom der en sluse til men den var automatisk, så vi sejlede hen til den, og så blev lyset grønt, og vi kunne sejle ind, men vi kunne se at der var åbent i den anden ende, så vi oplevede ikke noget automatik denne gang, vandstands forskellen var åbenbart for lille.

Vi kom til en by der hedder Cuyk (det hedder den altså) der var en lille havn, men ingen ting ,så vi lagde alligevel til ,og gik op og handlede Så frokost, og videre. 1,5t. senere kom der et skilt, Yachthavn den vej, endnu en sidekanal, langsomt ind, vand dybden faldt, men stadig 10-15cm vand under kølen, så steg vanddybden til hele 2m. men der var 1.5 km. ind til havnen ,men det gik, så nu ligger vi her, med vand under kølen vand i tanken, strøm fra land, og har været i bad. Vi kom i går og tager en overligger dag i dag. Vi har været en tur oppe i byen, som hedder Boxmeer, og som ligger et par km. væk. Alle lystbådshavne ligger åbenbart lidt væk fra byerne.

Konklusion.

Det går stadigvæk ikke helt efter planerne. Men det er jo måske også mere spændende at det er mere uforudsigeligt.

Hilsen Allan og Lena + Jackie.